|
|
|
|
|
Statut
STATUT
UCZNIOWSKIEGO KLUBU SPORTOWEGO
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie kultury fizycznej działające na podstawie statutu nosi nazwę Uczniowskiego Klubu Sportowego "OMEGA" przy Gimnazjum Nr 4 w Gdyni.
§ 2
Siedzibą Klubu jest Gimnazjum Nr 4 w Gdyni.
§ 3
Klub działa na terenie miasta - Gdyni.
§ 4
Klub jest uczniowskim klubem sportowym w rozumieniu art. 7 ustawy o kulturze fizycznej
§ 5
Klub jest osobą prawną i podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta Gdyni.
§ 6
Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków stowarzyszeń i związków sportowych.
§ 7
Klub działa na podstawie ustawy o kulturze fizycznej, ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, innych ustaw oraz niniejszego statutu.
§ 8
Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
ROZDZIAŁ 2
Cele klubu oraz ich realizacja
§ 9
Celem klubu jest:
- rozwijanie różnych form kultury fizycznej w środowisku dzieci i młodzieży szkolnej,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej,
- integrowanie środowisk uczniowskich, rodzicielskich i nauczycielskich na terenie swego działania.
§ 10
Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
- wspomaganie realizacji szkolnych zajęć wychowania fizycznego,
- organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego i sportowych zajęć pozalekcyjnych,
- organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
- uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych,
- upowszechnienie uprawiania dyscyplin sportowych,
- udział w realizacji ogólnokrajowego programu SPORT WSZYSTKICH DZIECI.
§ 11
Klub realizuje swoje zadania współdziałając z:
- kierownictwem i radami szkół,
- organami rządowymi i samorządowymi,
- innymi klubami i związkami oraz stowarzyszeniami.
§ 12
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
- społecznej pracy swoich członków i działaczy,
- pomocy materialnej i organizacyjnej rodziców uczniów i działaczy,
- bazie sportowo rekreacyjnej Gimnazjum nr 4, innych szkół oraz jednostek budżetowych.
ROZDZIAŁ 3
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 13
Członkowie Klubu dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających.
§ 14
- Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, rodzice uczniów i nauczyciele.
- Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
- Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową.
§ 15
- Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, zawierającej:
- imię i nazwisko /nazwę/,
- miejsce zamieszkania /siedzibę/,
- w przypadku osób fizycznych - datę urodzenia,
- oświadczenie o przystąpieniu,
- w przypadku małoletniego poniżej 16 lat - zgodę przedstawicieli ustawowych,
- w przypadku kandydatów na członków wspierających - zakres zadeklarowanej pomocy na rzecz Klubu.
- Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd Klubu uchwały o przyjęciu; po podjęciu uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
- Założyciele Klubu, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o wpis do ewidencji Klubu, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się decyzji właściwego Prezydenta miasta o wpisie Klubu do ewidencji.
§ 16
- Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
- uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
- wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
- zgłaszać do władz Klubu wnioski o sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądać informacji o sposobie ich załatwienia,
- brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych, organizowanych przez Klub,
- korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu.
- Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 i 2, nie przysługują małoletnim członkom Klubu w wieku poniżej 16 lat
- Postanowienia wymienione w ust. 1 pkt. 3-6 stosuje się również do członków wspierających; ponadto członkowi ci mają prawo uczestniczyć w Walnych Zebraniach Klubu z głosem doradczym
§ 17
- Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- troszczyć się o dobro o rozwój Klubu,
- brać czynny udział w działalności Klubu,
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu.
- Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek członkowskich, a członków wspierających - pełnienia zadeklarowanych świadczeń na rzecz Klubu.
- Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są zobowiązani do godnego reprezentowania barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków, określonych dla zawodników w ustawie o kulturze fizycznej.
§ 18
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- wystąpienia z Klubu,
- skreślenia z listy członków,
- rozwiązania Klubu.
- Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli członek:
- nie spełnia wymagań statutowych,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu,
- zalega z płatnością składek przez okres 3 miesięcy i mimo wezwania, świadczenia tego nie spełnia.
- Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu. W ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
- Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających.
ROZDZIAŁ 4
Władze Klubu oraz ich organizacja
§ 19
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebrania Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 2 lata.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym.
§ 20
- Walne Zebranie jest najwyższą władzą Klubu.
- Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i fizycznej działalności Klubu,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwały w wypadku przewidzianym w par 18 ust. 3,
- dokonywanie zmian w Statucie Klubu,
- określanie wysokości składek członkowskich,
- uchwalenie regulaminu działania Zarządu i Komisji rewizyjnej,
- decydowanie o rozwiązaniu Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych ustaw:
- wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
§ 21
- Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Klubu jest zwoływane przez Zarząd Uczniowskiego Klubu Sportowego "OMEGA" przy Gimnazjum Nr 4 w Gdyni.
- Nadzwyczajne walne Zebranie Klubu zwoływanie jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 30 % liczny członków Klubu.
- Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrani, o którym mowa w ust. 1 lub 2, w ciągu 30 dni od upływu terminu albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w ciągu 30 dni od daty założenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2 i 3, Walne Zebranie klubu może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
- Organ zwołujący Walne Zebranie powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny sposób o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed tym terminem.
- Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Klubu zmieniony lub
rozszerzony.
- W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproponowane przez organ, o którym mowa w ust. 1.
§ 22
- Walne Zebranie Klubu jest prawomocne:
- w pierwszym terminie - gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków,
- drugim terminie - bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
- Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązania się Klubu zostają podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział, co najmniej połowa członków.
§ 23
- Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w par 29 ust. 3 pkt. b uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
- Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązani się Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za
nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
- Z zastrzeżeniem par 19 ust. 3 uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym.
§ 24
- Zarząd klubu składa się z 3-7 członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
- O składzie Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie Klubu.
- Wybory członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów - członków Klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po jego wyborze posiedzeniu.
§ 25
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
- przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- zarządzanie majątkiem Klubu,
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
- Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
§ 26
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 3 miesiące.
- Zasady zwoływania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa i Sekretarza.
- W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu i pełni rolę pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu.
§ 27
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposobu zarządzania tym majątkiem,
- kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielania absolutorium Zarządowi,
- wykonywanie innych czynności przewidzianych w Statucie.
- Komisja Rewizyjna ma prawo:
- składania zastrzeżeń odnośnie uchwał Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności, celowości i gospodarności,
- wydawania zaleceń pokontrolnych oraz określania sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
- występowania o zwołanie posiedzenia Zarządu.
§ 28
- Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków i wybiera ze swojego składu
Przewodniczącego i Sekretarza.
- Zasady zwoływania posiedzeń Komisji oraz tryb przeprowadzania przez nią kontroli
określa regulamin Komisji.
- Uchwały Komisji są podejmowane większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
§ 29
- Członkostwo z Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę złożenia sprawozdania na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo - Wyborczym Klubu,
- ustania członkostwa w Klubie,
- zrzeczenia się udziału w tych organach,
- odwołania przez Walne Zebranie Klubu.
- Każdy członek Klubu biorący udział w Walnym Zgromadzeniu może zgłosić wniosek o odwołanie członka Zarządu, któremu nie udzielono absolutorium, nawet gdyby ta sprawa nie była umieszczona w porządku obrad.
- Członek Komisji Rewizyjnej:
- może być pozbawiony członkostwa przez wykreślenie z listy członków Klubu tylko w razie nie spełnienia wymagań przewidzianych w Prawie o stowarzyszeniach,
- może być odwołany przez Walne Zebrania bezwzględną liczbą głosów.
§ 30
- Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało wchodzą do końca kadencji osoby, które w wyborach do tych władz uzyskały kolejno największą liczbę głosów.
- Kooptacja, o której mowa w ust. 1 nie może dołączyć więcej niż połowy członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
§ 31
Dla administracji Klubu Zarząd może utworzyć biuro, określając jego organizację i zakres działania.
ROZDZIAŁ 5
Majątek klubu
§ 32
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
- Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klub uzyskuje z:
- składek członkowskich,
- darowizn, zapisów i spadków,
- dotacji budżetowych na zadania zlecone Klubowi,
- własnej działalności gospodarczej,
- majątku Klubu,
- innych źródeł.
§ 33
Działalność gospodarczą, o której mowa par 32 ust. 2 pkt. 4, Klub może podjąć na podstawie uchwały Walnego Zebrania. Dochody z tej działalności przeznacza się na realizację celów statutowych Klubu.
§ 34
- W zakresie wynikającym z działalności statutowej i gospodarczej Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Klubu wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Sekretarza. Inne osoby mogą dokonywać czynności prawnych w imieniu Klubu wyłącznie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
ROZDZIAŁ 6
Zmiana statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 35
Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązanie się Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu w trybie określonym w par 22 ust.2 i par 23 ust.2.
§ 36
- Rozwiązanie się klubu następuje na mocy uchwały przyjętej większością 2/3 głosów członków Walnego Zebrania Klubu przy obecności co najmniej połowy liczny osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek.
|
|
|
|
|
|
|
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
|
|
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
|
|
|